Alea. Revista Internacional de Fenomenología y Hermenéutica


Alea. Revista Internacional de Fenomenología y Hermenéutica es una publicación anual dedicada a temas de discusión filosófica próximos a la fenomenología y la hermenéutica, bien por la perspectiva adoptada para su tratamiento, bien en relación al problema que plantean. En este sentido, se orienta fundamentalmente, aunque no de manera exclusiva, a la filosofía “continental” contemporánea. Publica artículos inéditos de investigación y reseñas de libros en alemán, castellano, catalán, francés, inglés e italiano, y traducciones al castellano de textos clásicos de especial relevancia. En ocasiones aborda un tema de manera monográfica.

Alea. Revista Internacional de Fenomenología y Hermenéutica nació en el marco de la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona, como órgano de expresión del Grupo de Estudios Filosóficos Alea. En la actualidad es editada por investigadores de diferentes procedencias académicas, de varios países de Europa y Latinoamérica y cuenta en su consejo asesor con la colaboración de los Proferores Félix Duque (Universidad Autónoma de Madrid) Hans-Helmuth Gander (Universidad de Friburgo d. Br.) y Felipe Martínez Marzoa (Universidad de Barcelona).

Redacción de Alea

Bernardo Ainbinder (Universidad de Buenos Aires - Conicet)

Patrick Baur (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

Íñigo Galzacorta (Universidad del País Vasco)

José M. García (Universidad de La Laguna - Doktorand Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

Francisco de Lara (Pontificia Universidad Católica de Chile)

Paloma Martínez (Universidad de Valencia)

Roberto Rubio (Universidad Alberto Hurtado)

Ángel Xolocotzi (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla)

Anteriores colaboradores del Consejo de Redacción de Alea: Miquel Casanovas, Jesús Hernández, José Ruiz y Rubén Talaván.


Consejo Asesor
Prof. Félix Duque Pajuelo – Universidad Autónoma de Madrid
Prof. Hans-Helmuth Gander – Universität Freiburg
Prof. Felipe Martínez Marzoa – Universidad de Barcelona
Edición y subscripción
Alea. Revista Internacional de Fenomenología y Hermenéutica se publica anualmente en Barcelona.
La publicación corre a cargo de la editorial Documenta Universitaria.






Números publicados:

Número 12 / 2014 (Hermenéutica y negatividad)

Artículos:
Francisco de Lara:
"Interpretación, historicidad y negación. Sobre el lugar político de la filosofía en Heidegger y Adorno"
Róbson Ramos dos Reis:
"Heidegger e a hermenêutica da negação"
Andrés-Francisco Contreras S.:
"¿Quién soy yo y quién eres tú? La reformulación gadameriana de la aperturidad de la existencia"
Luis Eduardo Gama:
"Experiencia, negatividad y acontecer. Un apunte para renovar el diálogo entre Hegel y Gadamer"
Fernando Forero Pineda:
"Lenguaje, acontecer y negatividad"

Discusión bibliográfica:
Eric Pommier:
"La hermenéutica de la vida fáctica en Los Problemas funsamentales de la fenomenología (1919-1920) de Heidegger"

Número 11 / 2013 (Paul Ricoeur)

Paul Ricoeur:
"A la Gloria de la Phrónesis. (Ética a Nicómaco, Libro VI)" (Trad. de Patricio Mena Malet y Beatriz Contreras Tasso)

Gilbert Vincent:
"Le paradoxe du commencement. Chemins de traverse dans l’œuvre de Ricœur"
Jean Grondin:
"Ricœur a-t-il d’abord introduit l’herméneutique comme une variante de la phénoménologie?"
Marc-Antoine Vallée:
"Ricœur et Spinoza : intérêt et difficultés d’une réappropriation herméneutique de la pensée de Spinoza"
Ramón Rodríguez:
"Explicitación y comprensión. Sobre los sentidos de interpretación en la obra de Ricoeur"
Charles Reagan:
"Le Pardon: difficile, inconditionnel, impossible"

Número 10 / 2012 (Michel Henry)

Michel Henry:
"Notes inédites"
Jean Leclercq:
"«Avoir deux corps» : Vie, affectivité et sexualité chez Michel Henry"
Anne Devarieux:
"Force et affectivité chez Michel Henry : en quoi le sentiment de l’effort n’est-il pas un sentiment comme les autres?"
Grégori Jean:
"Topique, dynamique, économique: contribution à la phénoménologie henryenne de la force"
Frédéric Seyler:
"Images de l’absolu. Phenomenologie materielle et phenomenologie fichteenne"
Rolf Kühn:
"Der Faschismus im Kapitalismus. Eine lebensphänomenologische Analyse zu Globalisierung und Demokratie"


Número 09 / 2011

Artículos:
Jesús González Fisac:
"Fenomenología de las leyes estructurales del mundo en Ortega"
Camille Atkinson:
"That's not what i meant! Projection and intention in interpretation"
Jonas Holst:
"Hospitalidad como iniciación a la ética"
Esteban Lythgoe:
"Paul Ricoeur y la representación histórica"
Brian Harding:
"Privileging the recipient of the gift"

Recensiones
De Lara, F. (ed.): Entre fenomenología y hermenéutica. Franco Volpi in memoriam (por Andrés Gatica)
Adrián, J.: Heidegger y la genealogía de la pregunta por el ser (por Juan Vila)
Chvatík, I., y Abrams, E. (eds.): Jan Patočka and the Heritage of Phenomenology. Centenary Papers (por Pablo Cerone)

Número 08 / 2010 (Gadamer)

Traducción:
Leo Strauss y Hans-Georg Gadamer:"Correspondencia en torno a Verdad y método"
(por Cristopher Morales, José M. García Gómez del Valle y Francisco de Lara)

Artículos:
Alejandro G. Vigo:
"Comprensión como experiencia de sentido y como acontecimiento. Los fundamentos de la concepción gadameriana del Verstehen"
Cristina García Santos:
"Hermenéutica y dialéctica: una amistad peligrosa"
Wei Zhang:
"Gadamer’s Phenomenological Hermeneutics of Medicine"
Luis Eduardo Gama:
"El ser de la imagen. Elementos para una concepción hermenéutica de la imagen"

Número 07 / 2009 (Husserl)

Artículos:
Sebastian Luft:
Natorp, Husserl und das Problem der Kontinuität von Leben, Wissenschaft und Philosophie
Peter Costello:
Essential Intuition: a Communal Act
Simon Glynn:
Radical Empiricism versus Trancendental Idealism in the Phenomenology of Edmund Husserl
José Ruiz Fernández:
Ciencia empírica y mundo de la vida
Jesús Guillermo Ferrer Ortega:
Zur Problematik der Zeiterfahrung der melancholischen Depressivität im Lichte der Husserlschen Phänomenologie
Irina Poleshchuk:
From Husserl to Levinas: the role of hyletic data, affection, sensation and the other in temporality

Recensión:
Husserl, E.: Phantasie und Bildbewusstsein (por Luciano Lutereau).

Número 06 / 2008

Artículos:
Bernardo Ainbinder:
Wieviel Schein, soviel Sein. La impropiedad como forma primaria de donación del fenómeno
Gaetano Chiurazzi:
Die Keplersche Wende der Hermeneutik
Adnen Jdey:
Image, hantise, fascination. Le phénoménologique à la limite
Chris Hackett:
To Be Called Again.On the Call and on Interpretation
Brian Harding:
What is Minimalist Phenomenology?

Recensiones:
Vincenzo Costa: Esperire e Parlare. Interpretazione di Heidegger (por Antonio Cimino)
Giorgio Agamben: Il regno e la gloria (por Johannes Thumfart y Emilie Bromberg)

Número 05 / 2007 (Hermenéutica)

Artículos:
Arturo Leyte:
El imposible paso del sujeto al predicado
Adriano Fabris:
Le aporie della logica ermeneutica
Manuel Jiménez Redondo:
La hermenéutica de Gadamer y la hermenéutica de Hegel
Felipe Martínez Marzoa:
¿Qué le queda aún por hacer a la filosofía? (trad. José M. García Gómez del Valle)
Jean-Luc Marion:
El icono o la hermenéutica sin fin (trad. Javier Bassas Vila)

Recensión:
Alfred Denker, Günter Figal, Franco Volpi, Holger Zaborowski (eds.): Heidegger und Aristoteles (por Felipe Johnson Muñoz)

Número 04 / 2006 (Heidegger)

Traducción:
Martin Heidegger:
Seminario en Zähringen, 1973 (por Carlos V. Di Silvestre)

Artículos:
Alejandro G. Vigo:
Identidad, decisión y verdad. Heidegger, en torno a la constitución del 'nosotros'
Patrick Baur:
Das 'Es geht um'. Das Es als philosophisches Problem im Rückgriff auf Heidegger und Hegel
Roberto Rubio:
El pensar de Heidegger en el lustro posterior a Ser y Tiempo: la experiencia productiva de un fracaso
Adrián Navigante:
Dichtung und Transzendenz: das dichterische Sagen und der Sprung in das Seyn (abstract)

Recensiones:
Martin Heidegger: Übungen für Anfanger. Schillers Briefe über die ästhetische Erziehung des Menschen: Wintersemester 1936/37 (por José M. García Gómez del Valle)
Alfred Denker, Marion Heinz, John Sallis, Ben Vedder, Holger Zaborowski (Eds.): Heidegger und Nietzsche, Heidegger-Jahrbuch, vol. II (por Ricardo Baeza García)
Arturo Leyte Coello: Heidegger (por Paloma Martínez Matías)
Ludwig Weber: Überwindung der Metaphysik in der Theologie (por Márton Hegyi)
Número 03 / 2005

Traducción:
Leo Strauss:
Prefacio a la traducción inglesa de La crítica de la religión de Spinoza (por Rubén Talaván Gironella)

Artículos:
José Ruiz Fernández:
Para una delimitación fenomenológica de la intencionalidad
Patrick Baur:
„Gastfreundschaft des Thorax“. Pindars Ethos des Atmens
Radomir Rozbroj:
Das spätdenken Martin Heideggers und die zwischenmenschliche Problematik

Recensiones:
A. Denker, H.-H. Gander, H. Zaborowski (eds.): Heidegger und die Anfänge seines Denkens. Heidegger-Jahrbuch, vol I., (por Ricardo Baeza García, José M. García Gómez del Valle y Felipe Johnson Muñoz)
Ramón Rodríguez: Del sujeto y la verdad (por Carlos Marzán)
Jean-Pierre Vernant:La traversée des frontières, Mythe et politique II (por Joana Masó Illamola)

Contacto: Revista.Alea@gmx.net

7 de diciembre de 2009

M. Henry's Radical Phenomenology (Studia Phaenomenologica, vol. 9)

Publicación del vol. 9 (2009) de Studia Phaenomenologica, dedicado a Michel Henry. El volumen recoge dos textos inéditos del filósofo y una serie de artículos y recensiones sobre su pensamiento. Entresacamos el siguiente texto de la introducción de J. Hatem y R. Kuhn:


Jad Hatem & Rolf Kuhn, Introduction


It is without a doubt for any informed reader of phenomenology that Michel Henry is amongst the most influential representatives of international phenomenology, especially so in the last fifteen years, and that the reception of his work expands to an equal extent to other fields, such as humanities or medical science, aesthetics or cultural philosophy. This volume of Studia Phaenomenologica bears testimony to his increasing influence (especially amongst young researchers) as well as to the growth of disciplines where Henry's thinking is applied. To illustrate this point - after a documentary part, where we included a previously unpublished manuscript of Michel Henry on Kant, written during the time of preparation of his Essence of Manifestation -, we have organised the contributions to this volume into four main sections, starting from radical phenomenology and passing through politics, aesthetics and religious philosophy, without leaving out the necessary confrontations with other reputable modern thinkers, such as Bergson, Heidegger, Deleuze, and Derrida.
As for the reasons of an ever increasing readership, it is necessary in our opinion to distinguish at least three main ones which could explain the impact of Michel Henry's thinking on the current philosophical and cultural research studies:
1) His thinking does not rely on any factual, intentional or hermeneutical evidence in order to transcendentally confront the question of phenomenality in itself.
2) Leaving behind any possibility of philosophically getting stuck into a thinking which is still relative to differ(a)nce or mundane meaning, Michel Henry asks the fundamental question of an ultimate Donation originaire which does not depend any longer on any construct or rhetoric, but implies a phenomenological self-revelation as pure individuation.
3) Having anticipated in his insightful analyses the recent historical and cultural events (such as, for example, the political shift in the East and a certain economic and financial disintegration starting from Marx which can be seen in the current "global" crisis), Michel Henry's thinking can speak in fact to any individual who finds him/herself without any possible illusion - that is to say, in the abyssal self-affection of the absolute phenomenological Life.
In this sense, the classical "phenomenological field" finds itself once more completely open, as all aspects of thinking and praxis can - and have to - be reassessed starting from an affective transcedentality situated, by virtue of its own phenomenological essence, before any language or ideology, i.e. the domain of Re-presentation which has guided our philosophical thinking since its Greek origin. If, like Emmanuel Levinas, Michel Henry outlines then a non-Greek approach to the "phenomenalisation" of the invisible self-manifestation, he does not only replace the metaphysical, logical or scientific Being with another "paradigm" such as "Life". On the contrary, any paradigmatic construct in so far as bound to the horizontality or temporality of its manifestation is abandoned in favour of the self-manifestation of all phenomenality so as to totally rely on the self-generation of the absolute phenomenological Life. Indeed, such a "methodological" constraint does not any longer promote the operation of an ontological fundament, but the apodictic or assured nature of a living receptivity which structures itself as immanent and rigorous passivity, more precisely as a place or radical beginning found between life and affective body.
It is important to reassert this crucial point of departure in Henry's thinking because it always forms the arriving point of any radical or material phenomenological analysis. As long as an eidetic "description" remains inside transcendent categories, it cannot truly capture this transcendence, which never has a self-sufficiency or autonomy that could guide the manifestation of "phenomena" back to the place of their generation. It is obvious that the relationship between transcendence and immanence is even nowadays the inevitable territory of a critical "phenomenology of life," as long as the effectiveness of this counter-reduction has not been clarified. It is therefore natural that we find the same debate in the discussions presented in this volume dedicated by Studia Phaenomenologica to Michel Henry. But we have to say with equal emphasis that this threshold is by no means the end of a purely material analysis. Rather we have to do with what is ongoing and one which is achieved, by its very nature, from the preference in the absolute sphere for the affective modalities. That is to say, in the final analysis, we have to do here with an analysis deriving from the preference for a Life that in its core is one which both always "selfs" itself and is a self-present life that is always already "selved."
It is precisely this debate that contributions included in the first and second sections continue in order to highlight, at the same time, that the "world" is not absent from such a radical phenomenological analysis, because any affective materiality is also immediately an aesthetic, ethical and communitarian reality. It is this real or practical arch-factuality that contributions in the third and fourth sections capture. Here the reader can find, in fact, some of the most advanced analyses in terms of contemporary phenomenological research.
Needless to say, this volume of Studia Phaenomenologica, dedicated to Michel Henry, cannot aspire to present the totality of international discussions on the "phenomenology of life", discussions which extend to Japan, the United States or Brasil, without forgetting Africa. But the editors paid great attention to ensuring that the essential points are presented here and that, for the reader who desires additional bio- or bibliographical information, we included the following online sites for further reference - in addition to other recent volumes - where a great amount of information and further discussions can be found...
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